לאחר 5 סמסטרים בצל הקורונה, הציבור הסטודנטיאלי צריך לחזור לספסל הלימודים. 79% מהסטודנטים אינם מרוצים מההיבט החברתי של למידה מרחוק, ו-43% מהסטודנטים סבורים שהבנת החומר נחלשה במהלך הלמידה המקוונת. יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית: "הגיע הזמן לצאת מהזום ולחזור אל הקמפוסים"
שנה וחצי מתחילת משבר הקורונה, והסטודנטים והסטודנטיות בישראל עדיין לא שבו לספסל הלימודים באופן מלא. במקביל לקשיים הכלכליים שנוצרו ממגפת הקורונה, הסטודנטים נאלצו להתמודד עם קשיים אקדמיים וחברתיים הקשורים לאופן הלמידה ולריחוק החברתי. התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית מפרסמת את נתוני 'סקר הסטודנט/ית', זו השנה השתיים עשרה ברציפות. הסקר נערך ע״י התאחדות הסטודנטים ומכון ׳מאגר מוחות׳ ובו השתתפו כ-10,000 סטודנטים וסטודנטיות ממרבית מוסדות הלימוד בארץ. הסקר בחן את הסטטוס הכלכלי של הסטודנטים בישראל, מצב התעסוקה והדיור בקרב הציבור הסטודנטיאלי, שביעות הרצון מהמוסדות האקדמיים ועוד.
מהסקר עולה כי 79% מהסטודנטים אינם מרוצים מההיבט החברתי של למידה מרחוק, ומהיעדר האינטראקציה האנושית עם חבריהם לכיתה. כשנשאלו מהי צורת הלמידה העדיפה, 49% השיבו כי הם מעדיפים שילוב בין למידה מקוונת ללמידה בקמפוס, כאשר ההעדפה היא שקורסי מבוא רבי משתתפים יתקיימו בצורה מקוונת (48%).
43% מהסטודנטים סבורים שהבנת החומר נחלשה במהלך הלמידה מקוונת. למעלה ממחצית מההנדסאים (54%) וכמחצית מתלמידי המכללות המתוקצבות (49%) השיבו כי הבנת החומר נחלשה בעקבות הלמידה המקוונת. פלח האוכלוסייה שהצהיר כי הבנת החומר השתפרה ברמה הגבוהה ביותר הוא תלמידי המכללות שאינן מתוקצבות (32%). כמו כן, נמצאו הבדלים מובהקים ביחס לשביעות הרצון מאיכות הלמידה המקוונת לפי סוג המוסד: המכללות שאינן מתוקצבות זכו לציון הממוצע הגבוה ביותר (3.75), ואילו האוניברסיטאות זכו לציון הממוצע הנמוך ביותר (3.45).
בעקבות המעבר ללימודים מקוונים, רבע מהסטודנטים (25%) שינו את תוכניות המגורים שלהם ולא יעברו לדירה שכורה, או יחזרו לבית ההורים. בתחום התעסוקתי – מחצית מהסטודנטים שעובדים במהלך הלימודים (50%) אינם עובדים בעבודה הקשורה לתחום לימודיהם. רוב גדול מהסטודנטים במדגם (70%) חוששים לעתידם הכלכלי/תעסוקתי בעקבות משבר הקורונה. יחד עם זאת, ישנה ירידה בחששות ביחס לשנה שעברה. נוסף על כך, החשש בקרב המגזר הערבי (87%) גדול יותר מאשר בקרב המגזר היהודי (67%).
דירוג שביעות הרצון מהמוסד בזמן משבר הקורונה (בשקלול הפרמטרים: איכות ההוראה, תפעול טכני ע"י המרצה, אורך השיעור, צורת ואופי המבחנים, איכות הלמידה, יכולת ריכוז וקשב ופלטפורמת העברת השיעורים):
דירוג האוניברסיטאות:
o האוניברסיטה הפתוחה (3.87)
o אוניברסיטת בר אילן (3.62)
o אוניברסיטת תל אביב (3.6)
דירוג המכללות המתוקצבות:
o המכללה האקדמית אחווה (3.63)
o המכללה האקדמית ספיר (3.62)
o המכללה האקדמית גליל מערבי (3.62)
דירוג המכללות הלא מתוקצבות:
o המרכז האקדמי פרס (3.87)
o הקריה האקדמית אונו (3.82)
o המכללה למינהל (3.61)
דירוג מוסדות לחינוך:
o המכללה לחינוך ע"ש א.ד. גורדון (3.98)
o מכללת סמינר הקיבוצים (3.93)
o אורות ישראל המכללה האקדמית לחינוך (3.81)
המוסדות עם ציון שביעות הרצון הממוצע הנמוך ביותר הם: המכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה (2.81), המכללה לחינוך ע"ש קיי (3.17) ואוניברסיטת בן גוריון שבנגב (3.20).
*בהתייחס למוסדות בהם ענו מספר מינימאלי של סטודנטים בהתאם לטעות הדגימה.
שלומי יחיאב, יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית: "הגיע הזמן לצאת מהזום ולחזור אל הקמפוסים. נתוני הסקר ממחישים לנו שלמידה מקוונת מלאה היא אינה הפתרון: ישנה שחיקה עמוקה באיכות הלמידה ומתגבשת פגיעה קשה בהיבט החברתי בקרב הציבור הסטודנטיאלי. הפתרון האידיאלי הוא חזרה ללמידה פרונטאלית תחת הנחיות משרד הבריאות, תוך שילוב פתרונות מקוונים לאלו שאינם יכולים להגיע אל הקמפוסים. אני מברך את המוסדות הראשונים בדירוג ואת אלו שמשתפרים מדי שנה – המשיכו להיות רלוונטיים וקשובים לצרכים המשתנים של דור העתיד".
'סקר הסטודנט/ית' של התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית ומכון המחקר "מאגר המוחות".